fattigmansboxen

Direktlänk till inlägg 7 september 2016

Terränglöpning i grupp

Av fattigmansboxen - 7 september 2016 07:00

Med revanschlust inför nästa års Höga kusten trail samt eventuellt andra lopp så har jag anmält mig till Team Nordic Trail som kör träningar mm i terränglöpning. Jag var och testade igår kväll i Sollentuna och kan berätta att blir man inte bra på terränglöpning med dessa pass så blir man inte bra på något annat sätt heller!

När jag timmarna innan passet satt på jobbet och snabbt kollade deras facebooksida för att se om de skrivit nåt om passet blev jag lite rädd. Intervaller stod på schemat. Det gör det tydligen ofta som jag förstår det nu i efterhand. Man kör backintervaller, korta och långa intervaller i veckorna. Alltid i någon typ av terräng. Man kör lite styrka och bra uppvärmning varje gång. På helgerna kan man hänga på långpass på mellan 10-25 km.

Sollentuna var platsen i alla fall. Edsbergs sportfält som var lite svårt att hitta. Parkerade bilen på en gata ovanför fältet och oroade mig över att få inbrott i den då jag såg glassplitter från andra bilars fönster om stått där tidigare. Tog med mig mina värdesaker i fickorna på vindjackan och vattenflaskan i handen för att försöka hitta gruppen.

Nere på sportfältet som var enormt såg jag på håll i alla fall en kille med vätskeryggsäck och kunde snabbt identifiera honom som traillöpare. Det var Robin som ledde kvällen pass.

Vi blev ungefär sex deltagare, många som provade på första gången. De flesta ordinarie medlemmar vilade tydligen efter Höga kusten trail. Jag hade fortfarande lite ont i magen och när Robin berättade att vi skulle köra korta intervaller i obanad terräng blev jag till och med lite toalettnödig... Hur skulle det gå med mitt högerben som fortfarande inte återfått styrka, balans eller känsel? Jag kommer ramla och slå mig var första tanken!

Vi värmde upp genom att lugnt jogga i skogen, både på stigar och obanat. Vi värmde upp fotleder och övade balans. Robin förklarade vilken teknik man skulle eftersträva i terrängen. Man skulle absolut inte löpa snyggt som i konventionell löpteknik, utan hänga och flänga med armarna för balans och ta korta steg för att hinna parera hinder och obalanser. Jag tänkte bara hela tiden "hoppas jag lyckas lyfta mitt höger ben".

En bana märket upp i skogen med reflexer på träd. Sen var det bara att köra. 30 sekunders intervaller med 30 sek gå-vila x 7 - sen 3 minuters vila för att köra samma sak igen. Totalt 14 intervaller.

Alltså... man flög fram över stockar, stenar och blåbärsris! Så himla roligt... och jag ramlade inte en enda gång!   


Jag i blå t-shirt

     


Kände dock av att min högra fotled inte alltid kunde parera ojämnheter... men det funkade. Sen blev det mera lekintervaller och nerjogg. Ett roligt pass och jag har nu anmält mig som medlem!

Lite planer framåt är i alla fall Tjurruset 2 oktober och om ryggen håller några lopp, bland annat Höga kusten trail, kanske Lidingöloppet och så. Mikko ska nog köra nåt swimrunlopp med syrran och Höga kusten trail så klart. Det blir att jobba på bålstabilitet och löpning i terräng nu... även en del simning förstås. Ser ljust på framtiden... nu kör vi!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fattigmansboxen - 6 september 2016 08:30

Jag är så imponerad av alla som deltog på detta magiskt jobbiga men också vackra lopp i vårt världsarv Höga kusten och Skuleskogens nationalpark! För några var detta dessutom första gången och Mikko sklulle ta revansch på föregående år. Det gjorde ha...

Av fattigmansboxen - 1 september 2016 15:04

Alltså på riktigt... skäms! November 2014 skrev jag senast! Det beror så klart på massor av olika saker men om jag ska vara ärlig så är det en kombination av dålig träning, andra intressen och skador till och från på både mig, sambo och träningskompi...

Av fattigmansboxen - 4 november 2014 18:29

Kommande helg utspelar sig Roslagen Open på Sportcentrum i Norrtälje. Team Berlin/fattigmansboxen med Mikko, Ola och Peter tävlar i lag och Kia kör individuellt. Dessutom tävlar en del andra superstarka atleter från Norrtälje... bland annat några sta...

Av fattigmansboxen - 20 oktober 2014 22:34


Har kört igång med RLF förra måndagen. Planen är att köra CF Football försiktigt och bygga upp grundstyrkan med styrkelyft. Min rehab använder jag som uppvärmning inför varje pass och jag kommer hålla fortsatt fokus på stretch och rörlighet. Vi får...

Av fattigmansboxen - 10 oktober 2014 09:48

Efter tävlingen i maj - WestridgeOpen så var mina axlar rätt trasiga som jag nämnt. Detta gjorde att jag fick gå på täta besök hon naprapaten samt jobba med ett rehabprogram 3 gånger per dag... yes, 3 gånger per dag! Alltså la jag ner allt vad styrke...

Ovido - Quiz & Flashcards