fattigmansboxen

Alla inlägg under april 2014

Av fattigmansboxen - 29 april 2014 09:24

Igår kväll passade jag och Tessan på att besöka Nordic Wellness igen... vi har ju ändå en prova-på-vecka så det är lika bra att utnyttja den så långt som möjligt. Det är superfräscha lokaler, ljust och luftigt. MEN jag blev än en gång påmind om varför jag hållt mig borta från stora träningskedjor som t.ex SATS mm. Dessa drar till sig människor som besöker gymet sporadiskt om ens alls. Människor som när de väl besöker gymet har sminkat upp sig, tagit på bästa gå-ut-på-stan-gymkläderna och en stor del av tiden mest speglar sig i alla stora speglar som fyller de flesta fria väggarna (var ska man göra sina wallballs och HSPU?). Tjejerna är i stora lag superblonderade smala med extensions och lösnaglar, grabbarna stora, bulkiga med solariebränna... nu låter det som om jag pratar om 80-talet... nej - detta var igår, måndag 28 april 2014! Jag ska inte vara dum, alla får se ut hur de vill - jag bara inte förstår varför man lägger större fokus på att spegla sig och se snygg ut än att träna och bli stark? Ett exempel från igår är detta: Jag och Tessan flåsar oss igenom en AMRAP på 20 minuter av 5 18kg KB svingar (höga), 10 armhävningar och 15 airsquats - vi såg varken snygga ut eller luktade gott... tror bestämt att vi lät ganska osexigt också. Bredvid oss kommer två stora grabbar och kör lite sporadiskt pullups, leker med gummibanden och speglar sig i olika vinklar, använder olika miner, rättar till sina kepsar i spegelbilden osv. De kör 80% spegling och snack och resterande 20% något som liknar träning men jag kan inte påstå att det ser jobbigt ut - NU fattar jag hur gymkillar kan gå runt i varma mjukisbyxor på gymmet!   

Så nu när jag dissat dessa typer av träningsanläggningar så kan jag gå vidare - det var skönt att lätta på hjärtat!   MEN - jag vill INTE dra alla över en kam. Det finns människor som tränar flitigt på dessa gym också, som inte är superblonderade och utseendefixerade - tyvärr så syns de bara för sällan. OCH inte att förglömma - att jag retar mig på dessa träningsanläggningar och till viss del människorna som tränar där är ju MITT problem, endast mitt!

Igår på lunchen drog jag av ett pass med frontsquat också... har glömt bort styrkeprogressionen i all fokus på pass av arbetskapacitet. Vägde in mig på 59,9 kg och tog 60 kg 3x5 - kroppsvikt! Kändes bra!

När Tessan och jag svettats klart med vår AMRAP körde vi två olika magövningar i tabatas. USCH! Träna magen tar verkligen livet ur en!


 


Till lunchen idag blir det att öva på dubbleunders och ikväll ska Tessan och jag träffas igen på det där luftiga fräscha stället och bränna av lite styrkeprogression axelpress. Kanske öva lite på HSPU och ringdips också? MEN jag är sååå slut i axlarna nu efter söndagens helträningsdag med bland annat massa pullups mm och gårdagens pass av höga svingar blandat med armhävningar... så vi får se hur man orkar ikväll.

Från torsdag blir det flera vilodagar framåt om vi inte hänger på CrossFit Thames i London... trallallaaaa!!

/Johanna


PS. Tessan har blivit så grymt mycket starkare än för 3 månader sen - hon har pannben!


PS2. Hur skulle vi fixat detta utan Kia - världens mest pedagogiska coach som dessutom lyckas hålla ihop oss (Tessan och jag) hönshjärnor under passen!

Av fattigmansboxen - 28 april 2014 14:25

Westridge Open närmar sig med stormsteg och i helgen som var utspelade sig MK Open i Falun. Har varit och tittat på 2 år i rad då både Kia och Mikko samt en massa andra duktiga atleter från Norrtälje tävlat... men i år kom annat i vägen tyvärr. Man blir hur som helst oerhört inspirerad av alla duktiga tävlande. Jag är extra imponerad av mastertjejerna Jenny och Karin från Norrtälje... speciellt Jenny som precis påbörjat sin målinriktade träning. Hon kom femma i helgen och ska vara riktigt stolt! Dessa tjejer ska dessutom tävla i Västerås i olika lag så det känns extra roligt - vilket motstånd vi kommer att möta! Denna helg har förstås handlat mycket om träning. Dessutom har det varit många pass med team fattigmansboxen - så roligt att träna med dessa tjejer!


Fredag kväll tränade jag och Tessan på lite olika lyft som OHS och thrusters - Tessan är grym - jag har desto större problem med OHS... får nöta detta!


                 


På lördagen blev det vilodag då jag jobbade hela dagen. Mikko var i Falun på MK Open som domare - jag var jätteavundsjuk!!


   


Söndagen blev det måååånga pass! Vi ville simulera en tävlingsdag varför vi körde flera pass. På morgonen träffades vi på Nordic Wellness där vi först körde styrka - att hitta ett max på Clean & Jerk. Haha... jag skrattade först då jag aldrig ens tränat på detta... inte en enda gång! Men jag fixade 52,5 kg och Tessan 50 kg - gryyymt ju!


 


 
 

     


Efter detta körde vi ett lagpass som vi hade som första team wod i februari. Men vi la visst till ett par extra moment insåg vi... efter att vi var klara! Det vi också mårkte var att vi blivit starkare och bättre på många moment. Kul!!

Sen var det dags att vila och umgås med familj. Själv hade jag pappa på besök och lilltjejen hade fotbollsmatcher - så det var bara att äta lunch snabbt och sen åka till Rimbo för några timmar i solen. Hejade på laget tills rösten sprack!


På kvällen körde vi en team wod på CF Norrtälje - T2B och rodd. Satte äntligen några T2B - som jag våndats! Efter detta var det dags för backlöpning i Kvisthamrabacken - eller löpning... går det att springa uppför den där backen??


     

   


Jag är lite nöjd efter de senaste veckorna trots sjukdomar mm. Jag har faktiskt nått några av mina delmål. Om jag jämför min lilla lista nu med hur den såg ut för nån månad sen så är jag ju på god väg!


 


Det ska bli så spännande att se vad vi kan prestera som lag på Westridge Open! Jag ser verkligen fram emot att ha roligt med de här brudarna - för roligt har vi!!

/Johanna 

Av fattigmansboxen - 23 april 2014 12:53

Måndag den 14:e april valde Mikko att hålla sitt sista pass för CrossFit Norrtälje. Då han inte längre kunde hålla med om eller tycka likadant som delägarna i boxen så var det dags att lämna in och avsluta (ibland tycker man olika). Han gjorde detta med sorg, han älskar verkligen att hålla pass och han håller verkligen av alla atleter som han fått följa så länge. Han var med från starten både som delägare och sedan som "endast" ideell tränare. Men han har hela tiden ställt upp med sin tid och sina verktyg när något behövde fixas, byggas, rivas, ordnas... hela tiden la han hjärta och själ på boxen ändå. 

Som tränare eller coach som han bättre beskrivs är han helt fantastisk. Atleterna har gillat honom mycket och det har märkts på de fullbelagda måndagarna då han höll pass. Han är en coach som alltid tar sig tid för frågor och funderingar oavsett om han håller pass eller inte, många sena kvällar har det blivit - han ser människan! Ofta har han tänkt träna själv efter att ha hållt sitt pass men 99 % av gångerna har han fastnat med någon atlet som haft en fråga - och Mikko har valt att hjälpa - för att han vill och älskar det. Atleter har frågat honom om hjälp med kosten och sin träning, han har börjat programmera åt flertalet då de efterfrågat just hans kompetens och person. Just "person" är viktigt att komma ihåg när man pratar om en coach. Det är stor skillnad på att vara tränare eller att vara coach. Tränare kan vem som helst vara med lite utbildning bakom sig - men en coach, någon man ser upp till, känner sig bekväm och trygg med, litar på är något helt annat. Mikko är en riktigt bra coach!



Den veckan blev lite tom för oss alla... luften gick nog ur oss. Dessutom drog jag på mig en rejäl förkylning (som tur var det ändå lugn vilovecka typ). Söndag och måndag blev det istället massor av träning. Jo, på lördagen körde jag ju ett pass med Kia också... 5 varv 800 m löpning 30 kb svingar - äckligt! Men vi blev klara på typ 26 minuter i alla fall.

På söndagen drog Kia ihop ett familjepass med mig, Ola och våra barn Nova och Elliot. Vi körde stationer med gobblesquats, plankan, burpees och vila. Medan en sprang med vikt runt fotbollsplan jobbade de andra på sina stationer... eller vilade om man stod på den stationen då... 20 minuter körde vi!  Kan lova att vi alla hade träningsvärk i benen nästa dag!!

På söndagen åkte vi ut till landet, har för mig att jag tränade nåt på förmiddagen men minns inte vad. På kvällen kom i alla fall Kia ut till landet med familjen - så jag, hon och svärmor Riitta körde ett pass på 12 minuter: on the minute (inom 30 sek) klara av 5 enarmspress med 16kg kb och 5 utfallsteg med samma kb - vila resten av minuten. Usch vad pressarna var jobbiga! Tog en jättekort joggingrunda med hunden efteråt men hade bara håll hela vägen så jag vände snabbt tillbaka.

På måndagen var det teamwod men eftersom Tessan fått en inflammation i hälsenan sen en vecka tillbaka fick vi snällt knåpa ihop ett överkroppspass!    Det blev:

100 pullups

100 ringdips

100 rodd på 40 kg stång

100 armhävningar

100 axelpressar, ca 25 kg

En jobbar, en håller 24 kg kb och en håller stång 25 kg

Det var precis lika äckligt som det lät! Träningsvärk i axlar och armar var bara förnamnet!

Jaha - sen var det vilodag för mig igår eftersom jag hade agilityträning med hunden. Idag skulle jag till kiropraktorn för första gången in life! Rädd!! Fick höra av Tessan att jag kanske inte skulle få träna efter det så jag brände av lite styrka på morgonen innan besöket. 3x5 Axelpress 36kg och 3x5 frontsquat 57kg. Pressarna kändes tunga - fast det kanske inte är så konstigt efter all fokus på överkropp senaste dagarna...


 


Det gick bra hos kiropraktorn och var inte alls lika läskigt som jag föreställt mig. Jag har haft problem till och från med ljumsken och ibland får jag känningar i ischiasnerven så jag tänkte att det är klokt att bli kollad ordentligt. Visade sig att jag är/var sned i bäckenet/höften. Så han fick knäcka lite och dra ut mitt högra ben. Så nu är man rak igen då! Trallallaa!   Självklart frågade jag om och vad jag fick träna idag... han sa först att jag inte skulle göra mer än att promenera i två dagar... yeah right! Då frågade jag specifikt om vilka muskler han menade att jag inte fick eller får belasta. Vi kom överens om att armarna var ok (tänker då ringdips, armhävningar, bicepscurls), även pullups var ok om jag inte dunsade ner i golvet emellan och lovade att hålla buktrycket. Tänker att floorpress också borde fungera? Det får bli ett överkroppspass med Tessan ikväll då!


 


Resten av veckan och fram till valborg blir det hårdträning för 1 maj åker vi till London i fem dagar! Har så klart kollat upp crossfitboxar där och packar ner både tränings- och löparkläder med skor! Men ska jag vara realistisk så blir det nog inte mer än 3 pass där.


Nu är det dags för Mikko att fundera på vad han vill göra med sitt coachande. Han fortsätter självklart programmera till dem han lovat så länge de själva vill det och om jag gissar rätt så tror jag att han snart kommer att få nya utmaningar och utvecklas massor!  

/Johanna

Av fattigmansboxen - 14 april 2014 09:57

Trots obefintliga inlägg här så har den vanliga träningen fortsatt sen sist. Jag var dessutom bortrest 3-6 april i Jerusalem men det fanns som tur var både gym på hotellet samt ett stort berg att klättra upp för - Mesadaberget vid Döda havet!

Veckan som gått har varit fokuserad på hård träning inför denna kommande "mjukisvecka" i vår programmering. Det har blivit många högintensiva pass på Cf Norrtälje, löpning på luncherna och ett grispass till lagträning igår, söndag!

Först några framsteg: Jepp - klarade 22 DU igår med ganska avslappnade ben samt 30 kg OH-squat i veckan! Nu väntar jag bara på mina 5 strikta pullups, ringdips och HSPU!   Jo - lärde mig att kippa HSPU igår också - nöjd!

Igår var en bra dag, men det ser ju inte alltid ut så. Det är så lätt att bli negativ när man har en dålig dag... eller dålig vecka för den delen. Det har nog alla då och då. Vid dessa tillfällen är det bra att påminna sig om var man var för bara två månader sen. Kunde jag hoppa en enda DU - nej! Klarade jag av att göra en enda pullup - nej! Lite ringdips då? - NEJ! Hur mycket klarade jag att ta i backsquat - typ 70 kg som max - nu 95 kg! Det har ändå hänt massor ju!

En stor utmaning är att lära mig toes to bar - att det ska vara så svårt!?


Gårdagens lagpass körde vi med Lag Bea som tidigare. Eftersom Westridge Open publicerade ett foto på utrustning som kommit till tävlingen så räknade vi ut att vi behövde träna på HSPU och wallballs med mjuk medicinboll:


 


Så det blev ett lagpass enligt följande:


1. 400 m löpning tillsammans bärandes:

2st KB a 16/24 kg och 2 st viktskivor a 10/15 kg


2. 100 boxjump 50/60 cm

150 wallball 6/10 kg

50 HSPU

150 utfallsteg med 16/24 kg KB


(En arbetar - de två andra håller en viktskiva ovan huvudet 10/15 kg genom hela passet)


3. 400 m löpning igen enligt del 1.


Vi låg jämt upp med lag Bea hela tiden efter första löpningen som de var snabbare på men fick ett litet försprång på wallball - sen gjorde vi grymt snabba utfallsteg och vann hela grenen med ett par minuter!


       


Grymma brudar!!!


Innan passet igår kväll så invigde jag och hunden Roslagsleden med lite terränglöpning - det var lerigt som tusan! Får nog vänta nån vecka till så det får torka upp ordentligt. Hunden fick sig en välförtjänt dusch och slocknade bredvid löparskorna:


 


Mikko gjorde iordning lite söndagsfika på eftermiddagen, äppelpaj med chevre - paleo så klart! För recept - fråga Mikko!


 


/Johanna

Skapa flashcards